• Zarejestruj się
  • Strona główna
  • Lokalizacja
  • Aktualności
  • Program
  • Opłaty
  • Regulamin
  • Kontakt
  • Zakwaterowanie
  • Zarejestruj się

Program


  • PIĄTEK, 5 Kwietnia
  • SOBOTA, 6 Kwietnia
  • NIEDZIELA, 7 kwietnia
08:00 - 09:00
Rejestracja
09:00 - 10:30
Wykład inauguracyjny - Pomoc w otoczeniu – Kiedy powinno się pokazać, zrobić i obserwować? Paul Epstein

Poziom: Wszyscy
Opis:
Montessori określała swoją metodę jako “Pomoc udzielona po to, aby osobowość człowieka osiągnęła samodzielność”. Jako dorośli w montessoriańskim otoczeniu możemy się zastanawiać kiedy powinniśmy pokazywać coś dzieciom, zrobić coś za nie i obserwować je? Jeżeli przez to rozumiemy pomoc, to skąd wiemy, że nasza pomoc prawdziwie prowadzi dzieci do samodzielności? I co rozumiemy przez samodzielność? Na te i inne pytania otrzymamy odpowiedź podczas wykładu pełnego energii, urozmaicanego filmikami i dyskusjami.
10:30 - 11:00
Przerwa kawowa i kiermasz wystawców
11:00 - 13:00
SESJA WARSZTATOWA I
Sztuka, jako element środowiska w klasie Montessori 2,5-6 lat i przestrzeń do spontanicznej ekspresji i wyrażania siebie (część 1). Dominika Izdebska i Małgorzata Pomorska

Poziom: 2,5-6 lat
Budowanie poczucia własnej wartości u dzieci. Kornelia Stawicka -Zielenkiewicz

Poziom: 2,5-9, 2,5-6, 7-9 lat
Opis:
„Dzisiaj wiemy, że zdrowe poczucie własnej wartości to podstawa dobrego samopoczucia każdego człowieka i jego zdolności do budowania harmonijnych związków z innymi. Stanowi także najlepszy psychiczny system immunologiczny w sytuacjach zmiany szkoły lub miejsca zamieszkania, rozwodu rodziców, destrukcyjnego wpływu grupy rówieśniczej, uzależnień i temu podobnych. Ponadto poczucie własnej wartości to najlepszy fundament do nauki i zdobywania wiedzy…” Jesper Juul Celem tego seminarium inspirującego, jest wprowadzenie nauczycieli w zagadnienia pewności siebie i poczucia własnej wartości. Dowiedzą się oni czym te zagadnienia różnią się od siebie, jakie mają znaczenie dla jakości życia oraz jak dorosły może wspierać dzieci w rozwoju zarówno jednego jak i drugiego. Podczas tego seminarium nauczyciele będą mogli znaleźć odpowiedzi na między innymi na następujące pytania:
- Jak rodzi się poczucie własnej wartości u dziecka i czy można je dziecku tak po prostu dać?
- Jak Twoje poczucie własnej wartości wpływa na poczucie własnej wartości dziecka?
- Czy można mieć pewność siebie i wątpić jednocześnie w poczucie własnej wartości?
- Jak możesz wspierać rozwój poczucia własnej wartości dziecka?
- Jak mówić do dziecka by dostarczać mu cennych informacji na temat samego siebie i jednocześnie budować relację opartą na szacunku?
- Jak wspólnie z dzieckiem możesz wspierać swoje poczucie własnej wartości?

Metalowe wkładki, (część 1). Michael Dorer

Poziom: 2,5-6, 7-9 lat
Opis:
Michael Dorer poprowadzi warsztat o metalowych wkładkach, które jego uczniowie kreatywnie nazywają „mentalnymi insektami” (mental insects zamiast metal insets). Te dziesięć ramek wraz z wkładkami może być magicznym materiałem.
- Do czego służą?
- Kiedy i w jaki sposób powinno się ich używać?
- Dlaczego są takie ważne zarówno dla przedszkola jak i pierwszych klas szkoły podstawowej?
- Jak wpasowują się w lekcje klas 1-3?
- Czy da się ich używać do innych obszarów niż język?
Wyjdziesz z tego warsztatu z nowymi pomysłami i planami na kreatywne używanie „mentalnych insektów”!


Tworzenie wzorców współpracy w programie Montessori. Jonathan Wolf

Opis:
Wiele świetnych programów Montessori funkcjonuje na zasadzie osobnych klas, w których nauczyciele zamykają drzwi i uczą w próżni, w oparciu o program nauczania i praktyki instruktażowe, z których korzystają od czasów ich szkolenia przed rozpoczęciem pracy. W takich szkołach uczniowie doświadczają, a rodzice są świadkami różnych efektów uczenia się i strategii nauczania. Nauczyciele w tych programach często nie czują się komfortowo w dzieleniu się, porównywaniu i ocenie różnic w ich podejściu i nie potrafią tego robić w sposób spokojny, naukowy i oparty na współpracy. W rezultacie niespójności w jakości programu są utrwalane. Podczas tego warsztatu zastanowimy się, w jaki sposób nauczyciele i trenerzy Montessori mogą stworzyć kulturę współpracy, która sprzyja najbardziej autentycznej praktyce Montessori i bardziej spójnemu programowi.
Prawdziwy warsztat o małych dzieciach. Kathy Leitch

Poziom: 0-2,5 lat
Opis:
Podczas tego warsztatu skupimy się na najlepszych sposobach wspierania zdrowego rozwoju naszych najmłodszych podopiecznych. Będziemy zgłębiać potrzeby i naturę małych dzieci, odpowiednie dla nich materiały i czynności, program dnia i rytuały, a także przyjrzymy się typowemu dniowi. Skupmy się na rzeczach koniecznych w otoczeniu małych dzieci. Często jesteśmy tak zajęci, że zapominamy o priorytetach. Ta sesja przypomni Ci (lub Cię przekona) dlaczego bycie opiekunem małych dzieci to największy zaszczyt! (warsztat TODDLER)
Prowadzenie klas szkolnych 4-8. Joanna Maghen 

Poziom: 6-12, 10-14 lat
Opis:​
Prawo oświatowe jest przychylne naszym klasom 1-3, sytuacja zmienia się w klasach starszych. Podczas warsztatu podzielę się doświadczeniami i rozwiązaniami, które może nie są idealne, ale są rozwiązaniami, które sprawdzają się.
Kurs odświeżający z matematyki (część 1). Marta Derkowska

Poziom: 2,5-6 lat
„Rozwój słownictwa i praca z tekstem w klasach 4-6”. Krystyna Rózga 

Poziom: 4-6, 10-14 lat
Opis:
Warsztat przybliży metody poszerzania słownictwa oraz rozwoju kompetencji wypowiedzi ustnych i pisemnych wśród uczniów szkoły podstawowej. W trakcie warsztatu słuchacze będą mieli szansę zobaczyć pomoce do rozwoju słownictwa oraz zaczerpnąć garść pomysłów o literaturze, którą warto polecać uczniom.
13:00 - 14:00
Obiad i kiermasz wystawców
14:00 - 16:00
SESJA WARSZTATOWA II
Jak z szacunkiem stawiać granice małym dzieciom? Kathy Leitch 

Poziom: 0-2,5 lat
Opis:
Małe dzieci odkrywają świat, próbują być samodzielne i testują swoje granice. Jak możemy im zaoferować wolność w ramach ich granic? Zobaczymy w jaki sposób małe dzieci myślą, odczuwają, zapamiętują i rozumieją swój świat. Będziemy ćwiczyć umiejętności językowe, aby uzyskać pozytywne wskazówki wspierające rozwój samoregulacji i autentycznej empatii. (warsztat TODDLER) lat
“Formalnie szkoła eksperymentalna?- program Montessori 4/6 w polskich warunkach”. Emilia Polnau-Wrzesińska 

Poziom: 4-6 klasy szkoły podstawowej, 10-12 lat
Opis:
Pochylimy się nad podstawowymi trudnościami przy transformacji międzynarodowego programu montessoriańskiego na polskie warunki formalne. Czy uwolnienia od zapisów ustawowych są drogą do realizacji naszych ideałów edukacyjnych?
Piosenki w klasach przedszkolnych. (powtórka z zeszłego roku) Katarzyna Retlikowska 

Poziom: 2,5-6 lat
Opis:
Muzyka w klasie przedszkolnej - przyjdź, jeśli uważasz, że nie umiesz śpiewać, a wyjdziesz z nowym warsztatem pracy. Zapraszamy na warsztaty muzyczne prowadzone przez doświadczonego nauczyciela i trenera Montessori. W czasie warsztatów położymy nacisk na naukę wielu piosenek tematycznych pomocnych przy uczeniu: pór roku, państw w Europie, planet i innych. Każdy z uczestników otrzyma teksty prezentowanych piosenek. Ponadto pokażemy kilka ciekawych muzycznych gier i zabaw do wprowadzenia podczas spotkań w kręgu.
Mieć farmę czy jej nie mieć? Paul Epstein

Opis:
Podczas tego warsztatu ponownie odpowiemy sobie na pytania: Czy montessoriański program szkoły średniej jest prawdziwie montessoriański, jeśli nie ma gospodarstwa? Jakie zasady pedagogiczne umieściła dr Montessori w otoczeniu farmy? Jeżeli te same zasady umieścimy w innym otoczeniu, na przykład w biznesie, czy taki program będzie autentycznym programem montessoriańskiej szkoły średniej? Czym jest biznes i czy montessoriańskie szkoły średnie powinny się nim zajmować? (12-15)
“Co mówisz?” Jonathan Wolf

Opis:
Sześć języków nauczania Większość z nas usłyszała w przeszłości od nauczyciela coś, co zmieniło naszą perspektywę, wzmocniło pewność siebie, uleczyło ból, otworzyło okna naszej wyobraźni i pomogło nam uwierzyć w siebie. Ten nauczyciel znał moc celowego języka. W tym warsztacie odkryjemy jak języki empatii, docenienia, osobistej odpowiedzialności, samodoskonalenia, wizji i doradztwa mogą przyczyniać się do rozwoju uczenia się, inteligencji społecznej, osobistej odpowiedzialności, funkcji wykonawczych i innowacyjnego rozwiązywania problemów. Nauczyciele Montessori którzy płynnie posługują się tymi językami, prowadzą najbardziej angażujące lekcje, lepiej wpływają na zmianę zachowania, cieszą się spójnym zespołem dydaktycznym i doświadczają mniej problemów z rodzicami.
Kurs odświeżający z matematyki (część 2). Magdalena Kaczorowska
Poziom: 2,5 -6 lat
Prowadzenie kadry przez pierwsze trzy lata. Joanna Maghen 

Poziom: 2,5 -12, 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis:
Nowy nauczyciel montessori po kursach czy szkoleniach, nie jest w pełni ukształtowany. Nie powinien on samodzielnie obejmować klasy, aby mógł ją objąć muszą być zachowane pewne warunki, które pozwolą mu odnieść sukces . Musimy być świadomi nie tylko tego czego potrzebują nasze dzieci, ale w dużej mierze tego czego potrzebuje nauczyciel. Podczas warsztatu przedstawimy trzy etapy rozwoju nauczyciela.
Matematyka w montessoriańskich klasach 4-6. Angelika Górska 

Poziom: 10 -12 lat
Opis:
Wykład poświęcony jest nauczaniu matematyki w klasach 4-6 metodą Montessori. W klasie montessoriańskiej uczeń i jego indywidualne możliwości są najważniejszym wyznacznikiem sposobu i tempa pracy. Przyjrzymy się potrzebom dzieci w wieku 9-12 lat wynikającym z ich etapu rozwojowego. W trakcie spotkania omówimy program nauczania wg metody Montessori i skonfrontujemy go z wytycznymi podstawy programowej. Zaprezentujemy niektóre pomoce matematyczne, np. do pierwiastkowania i zastanowimy się nad tym, kiedy i jak wprowadzać abstrakt do pracy ucznia.
16:00 - 16:30
Przerwa kawowa i kiermasz wystawców
16:30 - 18:00
Panele dyskusyjne na wybrane tematy
Temat 1 - Otwieranie nowych placówek Montessori. Jan Dąbrowski
Temat 2 - Praca z dziećmi niepełnosprawnymi. Agnieszka Kurek-Zasacka
Temat 3 - Gdzie najlepiej kupić pomoce Montessori. Katarzyna Garbowska
Temat 4 - Współpraca z rodzicami. Paul Epstein, Jonathan Wolf
Temat 5 - Pytania i odpowiedzi - żłobek Montessori. Karolina Mysiura, Agnieszka Piotrowska
Temat 6 - Pytania i odpowiedzi - przedszkole Montessori. Magdalena Kaczorowska
Temat 7 - Pytania i odpowiedzi - szkoła Montessori klasy 1-3. Ania Małecka ,Marta Karpa
Temat 8 - Pytania i odpowiedzi - szkoła Montessori 4-6. Agnieszka Tlaga, Dorota Turowska
Temat 9 - Spotkanie informacyjne na temat programu doktoranckiego. Michael Dorer
08:00 - 09:00
Rejestracja
09:00 - 10:30
Wykład - Znaczenie Edukacji Montessori w czasach zmian i niepewności. Jonathan Wolf

Poziom: Wszyscy
Opis: Czego ludzie potrzebują, aby być szczęśliwymi, zdrowymi i twórczymi w świecie nękanym przez ciągłe gospodarcze, społeczne i polityczne zawirowania i niestabilność? Co poza faktami, liczbami i formułami, młodzi ludzie będą musieli znać, aby znaleźć swoją drogę i pozostawić coś po sobie w globalnym społeczeństwie, które coraz częściej wymaga integralności, innowacyjnego myślenia, inteligencji społecznej, samoświadomości i inicjatywy? Podczas tego wykładu Jonathan Wolff – międzynarodowy konsultant Montessori, nauczyciel Montessori i nauczyciel przywództwa, pokaże jak metoda Montessori kształci zdolnych naukowców, a co ważniejsze uzdalnia młodych ludzi do samodzielnego i innowacyjnego myślenia oraz myślenia o innych.
10:30 - 11:00
Przerwa kawowa i kiermasz wystawców
11:00 – 13:00
SESJA WARSZTATOWA III
Jak dogadać się z rodzicami i nie zwariować? Podstawy dobrej komunikacji, narzędzia, przykłady. Julia Dąbrowska, Agnieszka Barbasiewicz

Poziom: Wszyscy 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis:
Kontakty między nauczycielami a rodzicami zwykle obciążone są ogromną dawką emocji. Nic dziwnego – rodzice oddają nauczycielom pod opiekę to, co mają w życiu najcenniejszego, nauczyciele z kolei w najlepszej wierze poświęcają dużą część samych siebie na rzecz swoich uczniów. Cel ogólny niby ten sam – wszystkim chodzi o dobro dziecka – powstaje jednam wiele różnic na płaszczyźnie sposobów docierania do tego celu. Jeśli spotka się rozemocjonowany rodzic z również ulegającym emocjom nauczycielem awantura wydaje się być prawdopodobna. Podczas warsztatu pokażemy co nami kieruje podczas tego typu rozmów, jakie pułapki czyhają i jak ich unikać, jak uwspólnić rozumienie słów i jak przekazywać komunikat tak, by się porozumieć. Jednym słowem poćwiczymy skuteczną komunikację. „Trójkąt dramatyczny”, „siedem kroków dobrej komunikacji”, „nvc” – te terminy przewijają się w naszym życiu wielokrotnie. Co dokładnie oznaczają? Jak można te narzędzia wykorzystać w rozmowach z rodzicami, w jaki sposób do takich rozmów należy się przygotować – o tym opowiemy przybliżając niektóre narzędzia, podając garść przykładów i proponując kilka ćwiczeń.
Metalowe wkładki (część II). Michael Dorer 

Poziom: 2,5-6, 7-9 lat
Opis: Michael Dorer poprowadzi warsztat o metalowych wkładkach, które jego uczniowie kreatywnie nazywają „mentalnymi insektami” (mental insects zamiast metal insets). Te dziesięć ramek wraz z wkładkami może być magicznym materiałem.
- Do czego służą?
- Kiedy i w jaki sposób powinno się ich używać?
- Dlaczego są takie ważne zarówno dla przedszkola jak i pierwszych klas szkoły podstawowej?
- Jak wpasowują się w lekcje klas 1-3?
- Czy da się ich używać do innych obszarów niż język?
- Wyjdziesz z tego warsztatu z nowymi pomysłami i planami na kreatywne używanie „mentalnych insektów”!
Lider Montessori – Szlachetna praca z wizją. Paul Epstein

Opis:
Praca administratora szkoły zarówno dużo wymaga jak i daje spełnienie. Czasami przywództwo zniechęca, przytłacza i wyczerpuje, a czasami jest jak powołanie. Dla mnie przywództwo jest szlachetną, ogromną pracą na rzecz innych. Podczas tego wykładu doświadczysz praktycznej wizji przygotowanego otoczenia, w którym szkolni administratorzy mogą podejmować owocne decyzje i przywodzić (admin.)
Międzynarodowa Rada Montessori (IMC). Kathy Leitch

Poziom: 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis:
IMC ma swój oddział w Polsce! Przyjdź i zobacz jak możemy pomóc twojej szkole, nauczycielom, rodzinom i uczniom. Poznasz wiele korzyści płynących z uczestnictwa w naszej organizacji, między innymi z przynależności szkoły i z akredytacji. Przyjdź ze swoimi pytaniami i dołącz do naszej dyskusji na temat szerzenia dziedzictwa Montessori na całym świecie (DLA WSZYSTKICH)
Kurs odświeżający z matematyki (część 3). Karolina Piskorska

Poziom: 2,5-6, 2,5-6 lat
Historie codziennością Nauczyciela Montessori. Joanna Papierska 

Poziom: 2,5-9, 2,5-6, 7-9 lat
Opis:
- Jak urozmaicić materiał?
- Jak sprawić, by dzieci były ciekawe materiału, który już znają?
- Jak tworzyć i opowiadać historie tematyczne nawiązujące do naszego materiału Montessori?
Podczas warsztatu podzielę się z wami moimi historiami do działu matematycznego, językowego, kulturowego i wychowania do pokoju. Pokaże wam również jak samodzielnie można zacząć tworzyć historie, które na nowo pozwolą odkryć nam piękno materiałów edukacyjnych w przedszkolu
.
“Budowanie społeczności szkolnej - integracja uczniów, rodziców i nauczycieli”. Wioletta Ulatowska, Joanna Malanowska 

Poziom: Wszyscy, 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis:
Dbanie o prawidłowy rozwój dziecka oraz o sukces wychowawczy to przede wszystkim rola rodziców. Zadaniem szkoły i nauczycieli jest wspieranie dziecka w jego edukacji i wychowaniu. W związku z tym, że każdy uczeń spędza w szkole bardzo dużo czasu, staje się ona miejscem, do którego będzie chodził z przyjemnością lub niechęcią. W trakcie całej edukacji szkolonej każdy uczeń uczy się współpracy, a także określania własnej autonomii. To, jakie podejmujemy zadania jako szkoła, wynika z potrzeb uczniów i całej szkolnej społeczności.
Chcielibyśmy się podzielić naszymi doświadczeniami w uwrażliwianiu naszych uczniów na potrzeby własne i innych oraz działaniami, jakie podejmujemy wraz z uczniami w trakcie całego roku szkolnego.
Historia. Hania Buchner, Maria Antoszkiewicz

Poziom: 1-6 klasy szkoły podstawowej, 7-9, 10-12 lat
Opis:
Podczas warsztatu uczestnicy będą mogli wziąć udział w kluczowej lekcji o historii Polski, która zostanie pokazana na linii czasu. Prowadzące pokażą na konkretnych przykładach, w jaki sposób zbudować dobrą prezentację, stworzyć materiał i ułożyć zadania na tematy historyczne dla młodszych i starszych dzieci. Porozmawiamy także, w jaki sposób realizować montessoriańskie nauczanie historii w polskim systemie edukacji.
13:00- 14:00
Obiad
14:00- 16:00
SESJA WARSZTATOWA IV
Spotkania nauczycieli z rodzicami - Model partnerstwa. Kathy Leitch

Poziom: 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis:
Spotkania nauczycieli z rodzicami mogą stanowić wyzwanie, onieśmielać i stresować... albo możemy przekształcić je w doświadczenie budowania z rodzicami relacji partnerskich. Omówimy jak dzielić się informacjami, jak prowadzić szczere rozmowy i komunikować nasz szacunek do rodziców jako partnerów w naszej edukacyjnej wędrówce (DLA WSZYSTKICH).
Edukacja Kosmiczna nie jest tylko dla szkoły podstawowej, ale dla każdego! (część 1) Michael Dorer

Poziom: 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis: „... Kiedy patrzę na wszechświat, wiem, że jestem mały, ale zarazem duży. Jestem duży, bo jestem złączony ze wszechświatem, a on jest złączony ze mną. Neil deGrasse Tyson Podczas tego warsztatu Michael oferuje przegląd Edukacji Kosmicznej Montessori, omawia jak ona się zaczyna na etapie wczesnej edukacji i rozciąga się na wszystkie późniejsze poziomy nauczania. Zacznijmy od przyjrzenia się znaczeniu i użyciu kosmicznej koncepcji – co to znaczy kosmiczny?  Jakie są jego elementy? Następnie zajmiemy się elementami kosmicznymi w programach nauczania od przedszkolnego przez oba poziomy podstawowe do krótkiej dyskusji o nich w szkolnym nauczaniu młodzieży. Podstawowe zasady edukacji kosmicznej zawierają następujące idee: każde życie ma wartość, holistyczna wizja, ludzkość może współpracować z naturą, altruizm, egoizm, poczucie respektu, zdumienie, pokora i wdzięczność. Tematy edukacji kosmicznej obecne w edukacji wczesnoszkolnej i szkolnej to: wszechświat, życie, człowieczeństwo, komunikacja i matematyka. Michael pokazuje jak te tematy przewodnie rozpoczynają się w przedszkolu, a później układają w Wielkie Motywy i historie w szkole podstawowej. Wdzięczność i docenienie, życie codzienne i wartości takie jak uczciwość, szczerość czy współpraca naturalnie wypływają z tych tematów przewodnich zarówno w przedszkolu jak i w szkole podstawowej. 
Jak nauczyciele mogą pomóc rodzicom zrozumieć doświadczenie Montessori. Jonathan Wolf

Opis:
Większość rodziców dzieci uczęszczających do montessoriańskich szkół została wychowana w systemie nauczania, gdzie w centrum stał dorosły. Dlatego mają tendencje do patrzenia na nasz model nauczania skoncentrowany wokół dziecka przez pryzmat swoich doświadczeń nauki z dzieciństwa, które często były nieodpowiednie z punktu widzenia rozwoju. Dlatego tematem tego warsztatu będzie w jaki sposób możemy otworzyć serca i umysły rodziców na efektywność i moc doświadczenia Montessori.
Otwierane żłobka Montessori. Łatwiejsze niż myślisz. Karolina Mysiura

Poziom: Żłobek, 0-2,5 lat
Opis:
Większość rodziców dzieci uczęszczających do montessoriańskich szkół została wychowana w systemie nauczania, gdzie w centrum stał dorosły. Dlatego mają tendencje do patrzenia na nasz model nauczania skoncentrowany wokół dziecka przez pryzmat swoich doświadczeń nauki z dzieciństwa, które często były nieodpowiednie z punktu widzenia rozwoju. Dlatego tematem tego warsztatu będzie w jaki sposób możemy otworzyć serca i umysły rodziców na efektywność i moc doświadczenia Montessori.
Lektura w klasie montessoriańskiej. Cel zajęć: Jak zachwycić książką i zachęcić do czytania dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Agnieszka Tlaga, Monika Ogrodowczyk

Poziom: 1-6 klasy szkoły podstawowej, 7-9, 10-12 lat
Opis:
Oprócz materiałów montessoriańskich przygotowujemy w otoczeniu dzieci inne narzędzia do poznawania rzeczywistości. Dobra książka daje wiele możliwości nauczycielowi. Jest pośrednikiem do przekazania treści poznawczych, wychowawczych i estetycznych. Dobra książka uczy, wciąga i zachwyca. Na tym spotkaniu opowiemy o tym, jak wygląda lekcja z lekturą w naszej szkole: jak wybieramy i przygotowujemy lektury w klasach I-III, czyli co czytamy i jak czytamy, aby obudzić miłość i zainteresowanie książką. Pokażemy, jak można kreatywnie pracować z tekstem literackim. Zaprezentujemy także atrakcyjne ćwiczenia, które można wykorzystać w swojej klasie, aby zakochać dzieci w czytaniu.
Język – pomysły, historie i doświadczenia. Joanna Papierska

Poziom: 2,5-6 lat
Opis:
Dział Język w przedszkolu rozpoczynający naukę z dziećmi od gier dźwiękowych, pisania i głoskowania jest często nie doceniany przez nauczycieli, którzy wspomagają się innymi materiałami/metodami podczas pracy w swojej klasie z tym działem. Na podstawie swoich doświadczeń i przeprowadzonych eksperymentów chce podzielić się pomysłami, grami i atrakcyjnymi historiami, które pomogą nam i dzieciom wprowadzić się w świat nauki języka polskiego już od najmłodszych lat.
Nowe pomysły do pracy z materiałem matematycznym. Justyna Kiper 

Poziom: 2,5-6, lat
Opis:
Dwa dodać dwa zawsze, będzie się równało cztery, ale mnożna to sprawdzić na wiele sposobów. Kluczem do matematyki jest chęć do tego je poznać. Maria Montessori przekazała nam wiele narzędzi, dzięki którym dzieci matematykę odkrywają poprzez doświadczanie zaspokajając przy okazji swoje potrzeby wynikające z ich rozwoju. Podczas wykładu opowiem o tym jak rozbudzić dziecięcą ciekawość. Jak sprawić, by pierwszy kontakt z liczbami stał się inspirującą i niekończącą się przygodą.
Tworzenie niepublicznych szkół montessoriańskich w warunkach polskiego prawa oświatowego. Maciej Futyma 

Poziom: 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis:
Ustawowe wymogi formalne funkcjonowania szkół w Polsce wymagają od osób prowadzących placówki Montessoriańskie dostosowanie zasad systemu do polskiego prawa oświatowego. Jak to zrobić, by zarejestrować szkołę prowadzącą edukację tym systemem i prowadzić ją zgodnie z wymogami prawa, a jednocześnie w pełni utrzymać jej montessoriański charakter ? Na tych warsztatach postaramy sobie odpowiedzieć na to pytanie.
16:00 - 16:30
Przerwa kawowa
16:30 - 18:00
SESJA WARSZTATOWA V
Wolność w obrębie stawianych granic... czy to jest możliwe? Kathy Leitch

Poziom: 2,5-6 lat
Opis:
Wszyscy zgadzamy się z dr Montessori, że wolność w obrębie stawianych granic jest kluczowym elementem edukacji Montessori. Łatwo to powiedzieć, ale jak zrobić? Jak wspierać wolność dziecka jednocześnie utrzymując porządek i pokój w otoczeniu? Ile potrzeba granic? W jaki sposób wpływać na szanowanie granic bez ograniczania wolności? Jeżeli masz pytania jak to zrównoważyć, aby jednocześnie zapewnić dzieciom możliwość poszukiwań i rozwoju, dołącz do nas. Będziemy żywo dyskutować, aby dotrzeć do sedna tematu i wypracować praktyczne narzędzia, których możesz używać w klasie. (3-6 lat)
Co to znaczy być duchowo przygotowanym na nauczanie Montessori? Jonathan Wolf

Opis:
Maria Montessori twierdziła, że “podstawową koniecznością jest, aby nauczyciel przeszedł wewnętrzne, duchowe przygotowanie – pielęgnował pewne wartości porządku moralnego. To jest najtrudniejsza część przygotowania, bez której cała reszta jest bezskuteczna”. Co dr Montessori rozumie przez duchowe przygotowanie? Jak elastyczny i efektywny przewodnik Montessori może przygotować swoje serce i umysł na potrzeby dzisiejszych dzieci, wymagania ich rodziców i presję przygotowania dzieci na akademickie osiągnięcia i sukces w życiu?
Kurs odświeżający z matematyki (część 4). Joanna Zawadzka
Edukacja Kosmiczna nie jest tylko dla szkoły podstawowej, ale dla każdego! (część 2) Michael Dorer

Poziom: 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis: „... Kiedy patrzę na wszechświat, wiem, że jestem mały, ale zarazem duży. Jestem duży, bo jestem złączony ze wszechświatem, a on jest złączony ze mną". Neil deGrasse Tyson

Podczas tego warsztatu Michael oferuje przegląd Edukacji Kosmicznej Montessori, omawia jak ona się zaczyna na etapie wczesnej edukacji i rozciąga się na wszystkie późniejsze poziomy nauczania. Zacznijmy od przyjrzenia się znaczeniu i użyciu kosmicznej koncepcji – co to znaczy kosmiczny?  Jakie są jego elementy? Następnie zajmiemy się elementami kosmicznymi w programach nauczania od przedszkolnego przez oba poziomy podstawowe do krótkiej dyskusji o nich w szkolnym nauczaniu młodzieży. Podstawowe zasady edukacji kosmicznej zawierają następujące idee: każde życie ma wartość, holistyczna wizja, ludzkość może współpracować z naturą, altruizm, egoizm, poczucie respektu, zdumienie, pokora i wdzięczność. Tematy edukacji kosmicznej obecne w edukacji wczesnoszkolnej i szkolnej to: wszechświat, życie, człowieczeństwo, komunikacja i matematyka. Michael pokazuje jak te tematy przewodnie rozpoczynają się w przedszkolu, a później układają w Wielkie Motywy i historie w szkole podstawowej. Wdzięczność i docenienie, życie codzienne i wartości takie jak uczciwość, szczerość czy współpraca naturalnie wypływają z tych tematów przewodnich zarówno w przedszkolu jak i w podstawówce. 
Kręgi naprawcze. Tomasz Bagiński.

Poziom: 2,5-6,7-9, 10-12 lat
Opis: Podczas warsztatu przedstawię proces Kręgów Naprawczych (Dominica Bartera), który jest prostym sposobem na sytuacje konfliktowe w społeczności. Krótko opowiem o historii i głównych założeniach procesu, przedstawię jego główne kroki i na przykładzie sytuacji konfliktowej zrobię demonstrację jego przebiegu. Na koniec opowiem o przykładach używania KN w polskich szkołach.
Praca projektem. Dorota Turowska, Katarzyna Szymańska.

Poziom: 1-6 szkoły podstawowej, 7-9, 10-12 lat
Opis: Wyjazdy szkoleniowe organizowane przez PIM do USA zainspirowały nas do realizacji z naszymi uczniami projektów długoterminowych. Przywiezione inspiracje przenosimy do naszych placówek obserwując jednocześnie jak sprawdza się taka formuła w naszych realiach edukacyjnych. Podzielimy się z Wami doświadczeniami z realizacji 3 projektów, które zainspirują Was być może do pracy z uczniami, która będzie wspierała ich umiejętności i kompetencje miękkie wykorzystując jednocześnie potencjał intelektualny dziecka.
Warsztat językowy. Monika Borek.

Poziom: 2,5-6 lat
Opis: Dwujęzyczność w obecnych czasach nie jest już dodatkowym atutem, ale wręcz koniecznością, stąd też duże zainteresowanie rodziców przedszkolami i szkołami oferującymi nie tylko naukę języka obcego, ale równoległą realizację programu nauczania w dwóch językach. Czy to jest możliwe? Jak zbudować skuteczny program? Jak podzielić czas? Jakie materiały stworzyć? O czym należy pamiętać, wprowadzając w życie dziecka drugi język na poziomie 3-6, a o czym na poziomie 6-12? Zapraszam do dyskusji, wymiany doświadczeń, materiałów i do aktywnego uczestnictwa. Warsztat prowadzony będzie w języku polskim i angielskim.

 
Warsztat Rodzina w cyberpułapce. Justyna Józefowicz.

Poziom: Wszyscy
Opis: Gdy dziecko gra na komputerze. Zajęcia praktyczne. Półtoragodzinny warsztat, stanowiący element dwudniowego szkolenia. O czym? O wpływie gier na życie rodzinne i relacje społeczne. Gracz w szkole – o tym, co wspomaga, a co utrudnia relację. O tym, jak pracować z nawykami w kontekście gier O rodzajach gier i co z nich wynika - wpływ poszczególnych gier na funkcjonowanie gracza.
09:00 – 10:30
Na właściwym miejscu. Michael Dorer 

Opis: "Tis the gift to be simple, 'tis the gift to be free..." Filozofia Montessori jest przepełniona podarunkami. Otrzymujemy je, obdarowujemy nimi kogoś i wyrażamy za nie wdzięczność. Wspaniałe podarunki, okropne prezenty, dary miłości... Co to za proste podarunki ludzkości, które czynią nas ludźmi? Co to za dary od życia i od naszych dzieci? W jaki sposób powinniśmy je przyjmować i przekazywać dalej? To dawanie i otrzymywanie podnosi nas na duchu i pokazuje nam nasze wspólne człowieczeństwo. Razem z Michaelem świętujmy obdarowywanie.
10:30 – 11:00
Przerwa kawowa i kiermasz wystawców
11:00 – 12:305
SESJA WARSZTATOWA VI
Warsztaty teatralne. Edyta Strumińska, Anna Nowak-Ludziejewska 

Poziom: Wszyscy, 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis:
Od opowieści do spektaklu - jak wspierać dzieci w procesie tworzenia teatru cieniu i/lub z wykorzystaniem rzutnika pisma - warsztaty twórcze. Tematem IX Międzynarodowej Konferencji Montessori w 2019 roku jest „Edukacja Montessori w zmieniającym się świecie”. Nawiązując do tematu, chciałybyśmy zaproponować warsztat, który może pomóc w kształtowaniu kompetencji miękkich u dzieci i młodzieży, które są już teraz potrzebne w zmieniającym się świecie. Jak powiedział Jack Ma (twórca serwisu ALIBABA z Chin) podczas World Econimic Forum w 2018 roku, „jeśli nie zmienimy sposobu, w jaki uczymy, za 30 lat będziemy mieli kłopoty”. Jeżeli tego nie zrobimy, nasze dzieci nie będą w stanie konkurować z maszynami. Powinniśmy zacząć kształtować w młodych ludziach umiejętności miękkie, sport oraz sztukę. Zaproponujemy techniki teatralne, które mogą się przydać podczas pracy z dziećmi: zarówno jako urozmaicenie pracy własnej, jak i inspiracja podczas tworzenia artystycznych pokazów na ważniejsze uroczystości (Spotkania Świąteczne czy zakończenie roku szkolnego). Chciałybyśmy aktywnie popracować z uczestnikami warsztatów, aby każdy z nich miał szansę na pokazanie się od artystycznej oraz kreatywnej . Naszym celem będzie proces, nie efekt, co wydaje nam się niezwykle istotne podczas pracy twórczej z dziećmi i młodzieżą. Edyta Strumińska, absolwentka Podyplomowych Studiów Reżyserii Teatru Dzieci i Młodzieży w Państwowej Wyższej Szkole Teatralnej we Wrocławiu oraz filologii polskiej Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego w Olsztynie. Reżyserka spektakli dziecięcych, młodzieżowych, studenckich. Stale związana z Centrum Spotkań Europejskich "Światowid" w Elblągu oraz Braniewskim Centrum Kultury, realizuje projekty teatralne w ośrodkach kultury województwa warmińsko - mazurskiego.  Od trzech lat współpracuje ze Szkołą Podstawową Montessori Elbląg jako nauczycielka języka polskiego. Doświadczenia: kurs choreoterapii (terapii tańcem) "Laboratorium Ciała", kurs Teatr Plus - terapia i teatr  w Toruniu, cykl warsztatów Kontakt Improwizacji, Pedagogika Cyrku Dziecięcego w Toruniu, Szkoła Coachów, Szkoła Edukatorów Kultury.
„10 nawyków skutecznego działania w pracy z nastolatkami”. Ewelina Maruszewska-Majchrzak, Marta Szczodrowska 

Poziom: Wszyscy, 10-12 lat
Opis:
Na warsztacie otrzymasz konkretne narzędzia, które pozwolą ci lepiej rozumieć i organizować pracę z nastolatkami Montessori w klasie i w domu. Poznaj genetykę mózgu. Dawaj wartość. Stosuj nowoczesne technologie. Ucz życia codziennego w praktyce. Progres a nie perfekcja Jak uczyć odpowiedzialności Promuj proaktywność Ucz określania celów i priorytetów Ucz osiągać osobiste mistrzostwo Czuwaj nad pracą nauczycieli przedmiotowych -5 sposobów
Ukryty program nauczania ... wróćmy do podstaw. Kathy Leitch 

Poziom: 2,5-6 lat
Opis:
Podczas tego warsztatu zajmiemy się ukrytym programem nauczania dla dzieci w wieku przedszkolnym. Jaki jest prawdziwy cel angażowania dzieci do pracy z materiałami z życia codziennego, sensoryki, matematyki, języka i kultury? Skąd wiemy, że dobrze dobieramy zajęcia z programu nauczania do potrzeb dzieci? Używając naszego ukrytego programu nauczania, określimy skąd wiedzieć, czego tak naprawdę uczą się nasze dzieci. (3-6 lat)
Schematy myślenia. Paul Epstein

Opis:
Co to jest myślenie?
Jak dzieci uczą się myśleć? I jaka jest nasza rola we wspomaganiu rozwoju dziecięcego myślenia?
Podczas tego warsztatu zapoznasz się z różnymi schematami myślenia, które są zaprojektowane, aby uzupełniać nasze tradycyjne materiały i lekcje Montessori. Na przykład, schemat myślenia zatytułowany „O co chodzi?” jest używany do zgłębiania zawartości trzeciej Wielkiej Lekcji. Zamiast tylko opisywać informacje na temat pierwszych cywilizacji, dzieci wykorzystują w tym schemacie operacje myślenia, aby zdefiniować problemy, opisać i wyjaśnić historycznie wykorzystane rozwiązania i stworzyć nowe możliwości. Nauczyciele mogą zadawać pytania stymulujące myślenie, takie jak "Co tu się dzieje?", "Co byś zrobił?" "Jak byś to zrobił?" Nauczyciele mogą zaangażować dzieci i młodzież w schemat myślenia o nazwie "Inne sposoby", aby rozważyć różne punkty widzenia. Ten schemat jest niezbędny dla dzieci żyjących w dzisiejszym świecie wielu głosów i mających potrzebę rozwijania empatii. Operacje myślenia w tym schemacie obejmują opisywanie, kontrastowanie i uzasadnianie różnych punktów widzenia. Pytania stymulujące myślenie zadawane przez nauczycieli mogą obejmować: "W co oni wierzą?" "Dlaczego w to wierzą?" "Co mają ze sobą wspólnego?" "W co ty wierzysz?" (6-15)
Poszukiwanie wiedzy zaczyna się od zadawania pytań. Jak zgłębianie tematu wzmacnia przyswajanie wiedzy. Jonathan Wolf

Opis:
Niedawno w artykule w Harvard Business Review zatytułowanym “Lepsza burza mózgów: skup się na pytaniach, a nie na odpowiedziach dla osiągnięcia przełomowych spostrzeżeń” - autor Hal Gregerson pisze: “Pytania, a nie odpowiedzi, ułatwiają pokonanie uprzedzeń i zapuszczenie się w nieznane terytorium”. Jeśli kluczowymi osiągnięciami edukacji Montessori są rozwój samoświadomości, inteligencji społecznej i myślenia wyższego rzędu, nadszedł czas, aby przyjrzeć się na nowo stosunkowi przedstawiania odpowiedzi i zasad do stawiania pytań dzieciom, młodszym i starszym.
Pomysły na dodatkowy materiał do czytania w klasach przedszkolnych. Joanna Maghen, Danuta Olić

Poziom: 2,5-6 lat
Opis: Często w klasach zdarza się, że dziecko czytające nie mam materiału dla siebie, warsztat pokaże nowy innowacyjny materiał który wzbogaci nie tylko nasze półki językowe, ale również półki z pozostałych działów. Chcemy, żeby nasze przygotowane otoczenie było lepiej przygotowane dla dzieci, które zaczynają czytać.
Wychowanie i edukacja w miłości. Paata Amonaszvil 

Poziom: Wszyscy, 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis:
"Wychowywane w miłości dziecko znajduje dwa razy więcej siły na rozwój" - to słowa klasyka pedagogiki Pestalozziego, które są podstawą humanistycznego podejścia do dzieci. Czym jest prawdziwa miłość wychowawcza? Jak kształtować w sobie to uczucie? Będziemy wspólnie szukać odpowiedzi na te pytania.
12:30 - 13:30
Obiad - kanapki
13:30 - 15:00
SESJA WARSZTATOWA VII
Pielęgnowanie głębokiego i rozważnego zaangażowania. Podstawy samodzielnego uczenia się. Jonathan Wolf

Opis:
Jedna z głównych zasad Marii Montessori mówi, że koncentracja jest podstawą normalizacji i uczenia się, a skuteczne przygotowanie sprzyja głębokim i długotrwałym stanom uwagi. Odkryj jak elementy urządzenia klasy, energia nauczyciela i strategia instruktażowa stymulują ciągłe samokształcenie.
CORA. Planowanie by osiągnąć sukces – organizacja dnia. Michael Dorer 

Poziom: 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis:
Planowanie by osiągnąć sukces – organizacja dnia. W tej dwuczęściowej podwójnej sesji, Michael przedstawi kluczowe elementy jego wyjątkowego planu zwanego CORA. Poznaj go, to niezbędne narzędzie do zarządzania klasą na każdym poziomie nauczania. Bądź gotów wprowadzić nowy program od zaraz!
Obserwacja a wypływ relacji międzyludzkich. Paul Epstein

Opis:
Często mówi się o obserwatorach jako o tych, którzy są odsunięci od obserwowanych po to, aby obserwacja była bardziej obiektywna, a co za tym idzie bardziej wierna. A co jeśli ten sposób myślenia przeszkadza nam w byciu efektywnymi obserwatorami? Podczas tego warsztatu obejrzymy film, aby zgłębić alternatywną perspektywę, w której obserwator i obserwowany kształtują wpływową, umacniającą relację. Pomyśl: Kiedy obserwujemy dzieci, nie tylko kierujemy ich rozwojem, lecz także dzięki ich pomocy stajemy się lepszymi ludźmi! (Wszyscy)
Sztuka, jako element środowiska w klasie Montessori 2,5-6 lat i przestrzeń do spontanicznej ekspresji i wyrażania siebie (część 2). Dominika Izdebska, Małgorzata Pomorska 

Poziom: 2,5-6 lat
Kurs odświeżający z matematyki (część 5). Justyna Kiper

Poziom: 2,5-6 lat
Budowanie poczucia własnej wartości u dorosłych. Kornelia Stawicka-Zielenkiewicz

Poziom: 2,5-9 lat
Opis:
„Poczucie własnej wartości to jeden z kamieni węgielnych naszego istnienia. Osoba o dobrze rozwiniętym poczuciu własnej wartości czuje się dobrze sama ze sobą, nie zachowuje się niepewnie i nie jest krytyczna wobec siebie. Aby poprawić jakość naszego – nas dorosłych – poczucia własnej wartości, musimy dokonać świadomego wyboru.” Jesper Juul Celem tego seminarium inspirującego, jest wprowadzenie uczestników konferencji w temat poczucia własnej wartości nas dorosłych. Pokazanie jak mogą dziś, to poczucie rozpoznawać i budować, by na co dzień mieć więcej odporności na trudne sytuacje życiowe, spokoju i satysfakcji z bycia sobą oraz w relacji z innymi i w prowadzeniu dzieci. Podczas tego seminarium nauczyciele będą mogli znaleźć odpowiedzi na, między innymi, następujące pytania:
- Jak rozpoznać nasze - dorosłe poczucie własnej wartości, jak je budować i jak go nie rujnować?
- Jak poczucie własnej wartości dorosłych wpływa na relacje z innymi ludźmi, jak na relacje z dziećmi?
- Dlaczego wzmacnianie pewności siebie może obniżać poczucie własnej wartości?
- Na czym polega różnica w budowaniu poczucia własnej wartości u dorosłych i u dzieci?
- Jak relacja z dzieckiem może wspierać rozwój poczucia własnej wartości dorosłych?
Praktyka pedagogiki humanistycznej. Paata Amonaszvili 

Poziom: Wszyscy
Opis:
"Jeśli jesteś uczciwy wobec swojego dziecka, ono nauczy się sprawiedliwości. Jeśli dziecko jest często krytykowane, uczy się osądzać "- Ta mądrość Marii Montessori jest podstawą "obrazowego" wychowania humanistycznej pedagogiki. W jaki sposób dzieci są wychowywane na nasz obraz? Porozmawiajmy o praktyce pedagogiki humanistycznej.
Doskonalenie procesu nauki czytania i pisania w klasach I-III – litery podstawowe i niepodstawowe”. Mirosława Korpet, Natalia Czaja

Poziom: 7-9 lat
Opis:
Podstawą procesu nauczania jest czytanie ze zrozumieniem. Dlatego właśnie na opanowanie prawidłowej techniki czytania kładziemy bardzo duży nacisk . Duże doświadczenie w pracy z dziećmi oraz doskonalenie własnego warsztatu pracy pozwoliło nam opracować własną metodę nauki czytania opartą na zasadach glottodydaktyki .
15:00 – 16:00
Zakończenie konferencji
© 2019 Konferencja Montessori
e-mail:
konferencja-montessori@promotionplus.com.pl

 
  • Strona główna
  • Formularz rejestracji
  • Lokalizacja
  • Kontakt