08:00 - 09:00
Rejestracja
09:00 - 10:30
Wykład - Znaczenie Edukacji Montessori w czasach zmian i niepewności. Jonathan Wolf
Poziom: Wszyscy
Opis: Czego ludzie potrzebują, aby być szczęśliwymi, zdrowymi i twórczymi w świecie nękanym przez ciągłe gospodarcze, społeczne i polityczne zawirowania i niestabilność? Co poza faktami, liczbami i formułami, młodzi ludzie będą musieli znać, aby znaleźć swoją drogę i pozostawić coś po sobie w globalnym społeczeństwie, które coraz częściej wymaga integralności, innowacyjnego myślenia, inteligencji społecznej, samoświadomości i inicjatywy? Podczas tego wykładu Jonathan Wolff – międzynarodowy konsultant Montessori, nauczyciel Montessori i nauczyciel przywództwa, pokaże jak metoda Montessori kształci zdolnych naukowców, a co ważniejsze uzdalnia młodych ludzi do samodzielnego i innowacyjnego myślenia oraz myślenia o innych.
10:30 - 11:00
Przerwa kawowa i kiermasz wystawców
11:00 – 13:00
SESJA WARSZTATOWA III
Jak dogadać się z rodzicami i nie zwariować? Podstawy dobrej komunikacji, narzędzia, przykłady. Julia Dąbrowska, Agnieszka Barbasiewicz
Poziom: Wszyscy 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis:
Kontakty między nauczycielami a rodzicami zwykle obciążone są ogromną dawką emocji. Nic dziwnego – rodzice oddają nauczycielom pod opiekę to, co mają w życiu najcenniejszego, nauczyciele z kolei w najlepszej wierze poświęcają dużą część samych siebie na rzecz swoich uczniów. Cel ogólny niby ten sam – wszystkim chodzi o dobro dziecka – powstaje jednam wiele różnic na płaszczyźnie sposobów docierania do tego celu. Jeśli spotka się rozemocjonowany rodzic z również ulegającym emocjom nauczycielem awantura wydaje się być prawdopodobna. Podczas warsztatu pokażemy co nami kieruje podczas tego typu rozmów, jakie pułapki czyhają i jak ich unikać, jak uwspólnić rozumienie słów i jak przekazywać komunikat tak, by się porozumieć. Jednym słowem poćwiczymy skuteczną komunikację. „Trójkąt dramatyczny”, „siedem kroków dobrej komunikacji”, „nvc” – te terminy przewijają się w naszym życiu wielokrotnie. Co dokładnie oznaczają? Jak można te narzędzia wykorzystać w rozmowach z rodzicami, w jaki sposób do takich rozmów należy się przygotować – o tym opowiemy przybliżając niektóre narzędzia, podając garść przykładów i proponując kilka ćwiczeń.
Metalowe wkładki (część II). Michael Dorer
Poziom: 2,5-6, 7-9 lat
Opis: Michael Dorer poprowadzi warsztat o metalowych wkładkach, które jego uczniowie kreatywnie nazywają „mentalnymi insektami” (mental insects zamiast metal insets). Te dziesięć ramek wraz z wkładkami może być magicznym materiałem.
- Do czego służą?
- Kiedy i w jaki sposób powinno się ich używać?
- Dlaczego są takie ważne zarówno dla przedszkola jak i pierwszych klas szkoły podstawowej?
- Jak wpasowują się w lekcje klas 1-3?
- Czy da się ich używać do innych obszarów niż język?
- Wyjdziesz z tego warsztatu z nowymi pomysłami i planami na kreatywne używanie „mentalnych insektów”!
Lider Montessori – Szlachetna praca z wizją. Paul Epstein
Opis:
Praca administratora szkoły zarówno dużo wymaga jak i daje spełnienie. Czasami przywództwo zniechęca, przytłacza i wyczerpuje, a czasami jest jak powołanie. Dla mnie przywództwo jest szlachetną, ogromną pracą na rzecz innych. Podczas tego wykładu doświadczysz praktycznej wizji przygotowanego otoczenia, w którym szkolni administratorzy mogą podejmować owocne decyzje i przywodzić (admin.)
Międzynarodowa Rada Montessori (IMC). Kathy Leitch
Poziom: 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis:
IMC ma swój oddział w Polsce! Przyjdź i zobacz jak możemy pomóc twojej szkole, nauczycielom, rodzinom i uczniom. Poznasz wiele korzyści płynących z uczestnictwa w naszej organizacji, między innymi z przynależności szkoły i z akredytacji. Przyjdź ze swoimi pytaniami i dołącz do naszej dyskusji na temat szerzenia dziedzictwa Montessori na całym świecie (DLA WSZYSTKICH)
Kurs odświeżający z matematyki (część 3). Karolina Piskorska
Poziom: 2,5-6, 2,5-6 lat
Historie codziennością Nauczyciela Montessori. Joanna Papierska
Poziom: 2,5-9, 2,5-6, 7-9 lat
Opis:
- Jak urozmaicić materiał?
- Jak sprawić, by dzieci były ciekawe materiału, który już znają?
- Jak tworzyć i opowiadać historie tematyczne nawiązujące do naszego materiału Montessori?
Podczas warsztatu podzielę się z wami moimi historiami do działu matematycznego, językowego, kulturowego i wychowania do pokoju. Pokaże wam również jak samodzielnie można zacząć tworzyć historie, które na nowo pozwolą odkryć nam piękno materiałów edukacyjnych w przedszkolu.
“Budowanie społeczności szkolnej - integracja uczniów, rodziców i nauczycieli”. Wioletta Ulatowska, Joanna Malanowska
Poziom: Wszyscy, 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis:
Dbanie o prawidłowy rozwój dziecka oraz o sukces wychowawczy to przede wszystkim rola rodziców. Zadaniem szkoły i nauczycieli jest wspieranie dziecka w jego edukacji i wychowaniu. W związku z tym, że każdy uczeń spędza w szkole bardzo dużo czasu, staje się ona miejscem, do którego będzie chodził z przyjemnością lub niechęcią. W trakcie całej edukacji szkolonej każdy uczeń uczy się współpracy, a także określania własnej autonomii. To, jakie podejmujemy zadania jako szkoła, wynika z potrzeb uczniów i całej szkolnej społeczności.
Chcielibyśmy się podzielić naszymi doświadczeniami w uwrażliwianiu naszych uczniów na potrzeby własne i innych oraz działaniami, jakie podejmujemy wraz z uczniami w trakcie całego roku szkolnego.
Historia. Hania Buchner, Maria Antoszkiewicz
Poziom: 1-6 klasy szkoły podstawowej, 7-9, 10-12 lat
Opis:
Podczas warsztatu uczestnicy będą mogli wziąć udział w kluczowej lekcji o historii Polski, która zostanie pokazana na linii czasu. Prowadzące pokażą na konkretnych przykładach, w jaki sposób zbudować dobrą prezentację, stworzyć materiał i ułożyć zadania na tematy historyczne dla młodszych i starszych dzieci. Porozmawiamy także, w jaki sposób realizować montessoriańskie nauczanie historii w polskim systemie edukacji.
14:00- 16:00
SESJA WARSZTATOWA IV
Spotkania nauczycieli z rodzicami - Model partnerstwa. Kathy Leitch
Poziom: 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis:
Spotkania nauczycieli z rodzicami mogą stanowić wyzwanie, onieśmielać i stresować... albo możemy przekształcić je w doświadczenie budowania z rodzicami relacji partnerskich. Omówimy jak dzielić się informacjami, jak prowadzić szczere rozmowy i komunikować nasz szacunek do rodziców jako partnerów w naszej edukacyjnej wędrówce (DLA WSZYSTKICH).
Edukacja Kosmiczna nie jest tylko dla szkoły podstawowej, ale dla każdego! (część 1) Michael Dorer
Poziom: 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis: „... Kiedy patrzę na wszechświat, wiem, że jestem mały, ale zarazem duży. Jestem duży, bo jestem złączony ze wszechświatem, a on jest złączony ze mną. Neil deGrasse Tyson Podczas tego warsztatu Michael oferuje przegląd Edukacji Kosmicznej Montessori, omawia jak ona się zaczyna na etapie wczesnej edukacji i rozciąga się na wszystkie późniejsze poziomy nauczania. Zacznijmy od przyjrzenia się znaczeniu i użyciu kosmicznej koncepcji – co to znaczy kosmiczny? Jakie są jego elementy? Następnie zajmiemy się elementami kosmicznymi w programach nauczania od przedszkolnego przez oba poziomy podstawowe do krótkiej dyskusji o nich w szkolnym nauczaniu młodzieży. Podstawowe zasady edukacji kosmicznej zawierają następujące idee: każde życie ma wartość, holistyczna wizja, ludzkość może współpracować z naturą, altruizm, egoizm, poczucie respektu, zdumienie, pokora i wdzięczność. Tematy edukacji kosmicznej obecne w edukacji wczesnoszkolnej i szkolnej to: wszechświat, życie, człowieczeństwo, komunikacja i matematyka. Michael pokazuje jak te tematy przewodnie rozpoczynają się w przedszkolu, a później układają w Wielkie Motywy i historie w szkole podstawowej. Wdzięczność i docenienie, życie codzienne i wartości takie jak uczciwość, szczerość czy współpraca naturalnie wypływają z tych tematów przewodnich zarówno w przedszkolu jak i w szkole podstawowej.
Jak nauczyciele mogą pomóc rodzicom zrozumieć doświadczenie Montessori. Jonathan Wolf
Opis:
Większość rodziców dzieci uczęszczających do montessoriańskich szkół została wychowana w systemie nauczania, gdzie w centrum stał dorosły. Dlatego mają tendencje do patrzenia na nasz model nauczania skoncentrowany wokół dziecka przez pryzmat swoich doświadczeń nauki z dzieciństwa, które często były nieodpowiednie z punktu widzenia rozwoju. Dlatego tematem tego warsztatu będzie w jaki sposób możemy otworzyć serca i umysły rodziców na efektywność i moc doświadczenia Montessori.
Otwierane żłobka Montessori. Łatwiejsze niż myślisz. Karolina Mysiura
Poziom: Żłobek, 0-2,5 lat
Opis:
Większość rodziców dzieci uczęszczających do montessoriańskich szkół została wychowana w systemie nauczania, gdzie w centrum stał dorosły. Dlatego mają tendencje do patrzenia na nasz model nauczania skoncentrowany wokół dziecka przez pryzmat swoich doświadczeń nauki z dzieciństwa, które często były nieodpowiednie z punktu widzenia rozwoju. Dlatego tematem tego warsztatu będzie w jaki sposób możemy otworzyć serca i umysły rodziców na efektywność i moc doświadczenia Montessori.
Lektura w klasie montessoriańskiej. Cel zajęć: Jak zachwycić książką i zachęcić do czytania dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Agnieszka Tlaga, Monika Ogrodowczyk
Poziom: 1-6 klasy szkoły podstawowej, 7-9, 10-12 lat
Opis:
Oprócz materiałów montessoriańskich przygotowujemy w otoczeniu dzieci inne narzędzia do poznawania rzeczywistości. Dobra książka daje wiele możliwości nauczycielowi. Jest pośrednikiem do przekazania treści poznawczych, wychowawczych i estetycznych. Dobra książka uczy, wciąga i zachwyca. Na tym spotkaniu opowiemy o tym, jak wygląda lekcja z lekturą w naszej szkole: jak wybieramy i przygotowujemy lektury w klasach I-III, czyli co czytamy i jak czytamy, aby obudzić miłość i zainteresowanie książką. Pokażemy, jak można kreatywnie pracować z tekstem literackim. Zaprezentujemy także atrakcyjne ćwiczenia, które można wykorzystać w swojej klasie, aby zakochać dzieci w czytaniu.
Język – pomysły, historie i doświadczenia. Joanna Papierska
Poziom: 2,5-6 lat
Opis:
Dział Język w przedszkolu rozpoczynający naukę z dziećmi od gier dźwiękowych, pisania i głoskowania jest często nie doceniany przez nauczycieli, którzy wspomagają się innymi materiałami/metodami podczas pracy w swojej klasie z tym działem. Na podstawie swoich doświadczeń i przeprowadzonych eksperymentów chce podzielić się pomysłami, grami i atrakcyjnymi historiami, które pomogą nam i dzieciom wprowadzić się w świat nauki języka polskiego już od najmłodszych lat.
Nowe pomysły do pracy z materiałem matematycznym. Justyna Kiper
Poziom: 2,5-6, lat
Opis:
Dwa dodać dwa zawsze, będzie się równało cztery, ale mnożna to sprawdzić na wiele sposobów. Kluczem do matematyki jest chęć do tego je poznać. Maria Montessori przekazała nam wiele narzędzi, dzięki którym dzieci matematykę odkrywają poprzez doświadczanie zaspokajając przy okazji swoje potrzeby wynikające z ich rozwoju. Podczas wykładu opowiem o tym jak rozbudzić dziecięcą ciekawość. Jak sprawić, by pierwszy kontakt z liczbami stał się inspirującą i niekończącą się przygodą.
Tworzenie niepublicznych szkół montessoriańskich w warunkach polskiego prawa oświatowego. Maciej Futyma
Poziom: 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis:
Ustawowe wymogi formalne funkcjonowania szkół w Polsce wymagają od osób prowadzących placówki Montessoriańskie dostosowanie zasad systemu do polskiego prawa oświatowego. Jak to zrobić, by zarejestrować szkołę prowadzącą edukację tym systemem i prowadzić ją zgodnie z wymogami prawa, a jednocześnie w pełni utrzymać jej montessoriański charakter ? Na tych warsztatach postaramy sobie odpowiedzieć na to pytanie.
16:00 - 16:30
Przerwa kawowa
16:30 - 18:00
SESJA WARSZTATOWA V
Wolność w obrębie stawianych granic... czy to jest możliwe? Kathy Leitch
Poziom: 2,5-6 lat
Opis:
Wszyscy zgadzamy się z dr Montessori, że wolność w obrębie stawianych granic jest kluczowym elementem edukacji Montessori. Łatwo to powiedzieć, ale jak zrobić? Jak wspierać wolność dziecka jednocześnie utrzymując porządek i pokój w otoczeniu? Ile potrzeba granic? W jaki sposób wpływać na szanowanie granic bez ograniczania wolności? Jeżeli masz pytania jak to zrównoważyć, aby jednocześnie zapewnić dzieciom możliwość poszukiwań i rozwoju, dołącz do nas. Będziemy żywo dyskutować, aby dotrzeć do sedna tematu i wypracować praktyczne narzędzia, których możesz używać w klasie. (3-6 lat)
Co to znaczy być duchowo przygotowanym na nauczanie Montessori? Jonathan Wolf
Opis:
Maria Montessori twierdziła, że “podstawową koniecznością jest, aby nauczyciel przeszedł wewnętrzne, duchowe przygotowanie – pielęgnował pewne wartości porządku moralnego. To jest najtrudniejsza część przygotowania, bez której cała reszta jest bezskuteczna”. Co dr Montessori rozumie przez duchowe przygotowanie? Jak elastyczny i efektywny przewodnik Montessori może przygotować swoje serce i umysł na potrzeby dzisiejszych dzieci, wymagania ich rodziców i presję przygotowania dzieci na akademickie osiągnięcia i sukces w życiu?
Kurs odświeżający z matematyki (część 4). Joanna Zawadzka
Edukacja Kosmiczna nie jest tylko dla szkoły podstawowej, ale dla każdego! (część 2) Michael Dorer
Poziom: 2,5-6, 7-9, 10-12 lat
Opis: „... Kiedy patrzę na wszechświat, wiem, że jestem mały, ale zarazem duży. Jestem duży, bo jestem złączony ze wszechświatem, a on jest złączony ze mną". Neil deGrasse Tyson
Podczas tego warsztatu Michael oferuje przegląd Edukacji Kosmicznej Montessori, omawia jak ona się zaczyna na etapie wczesnej edukacji i rozciąga się na wszystkie późniejsze poziomy nauczania. Zacznijmy od przyjrzenia się znaczeniu i użyciu kosmicznej koncepcji – co to znaczy kosmiczny? Jakie są jego elementy? Następnie zajmiemy się elementami kosmicznymi w programach nauczania od przedszkolnego przez oba poziomy podstawowe do krótkiej dyskusji o nich w szkolnym nauczaniu młodzieży. Podstawowe zasady edukacji kosmicznej zawierają następujące idee: każde życie ma wartość, holistyczna wizja, ludzkość może współpracować z naturą, altruizm, egoizm, poczucie respektu, zdumienie, pokora i wdzięczność. Tematy edukacji kosmicznej obecne w edukacji wczesnoszkolnej i szkolnej to: wszechświat, życie, człowieczeństwo, komunikacja i matematyka. Michael pokazuje jak te tematy przewodnie rozpoczynają się w przedszkolu, a później układają w Wielkie Motywy i historie w szkole podstawowej. Wdzięczność i docenienie, życie codzienne i wartości takie jak uczciwość, szczerość czy współpraca naturalnie wypływają z tych tematów przewodnich zarówno w przedszkolu jak i w podstawówce.
Kręgi naprawcze. Tomasz Bagiński.
Poziom: 2,5-6,7-9, 10-12 lat
Opis: Podczas warsztatu przedstawię proces Kręgów Naprawczych (Dominica Bartera), który jest prostym sposobem na sytuacje konfliktowe w społeczności. Krótko opowiem o historii i głównych założeniach procesu, przedstawię jego główne kroki i na przykładzie sytuacji konfliktowej zrobię demonstrację jego przebiegu. Na koniec opowiem o przykładach używania KN w polskich szkołach.
Praca projektem. Dorota Turowska, Katarzyna Szymańska.
Poziom: 1-6 szkoły podstawowej, 7-9, 10-12 lat
Opis: Wyjazdy szkoleniowe organizowane przez PIM do USA zainspirowały nas do realizacji z naszymi uczniami projektów długoterminowych. Przywiezione inspiracje przenosimy do naszych placówek obserwując jednocześnie jak sprawdza się taka formuła w naszych realiach edukacyjnych. Podzielimy się z Wami doświadczeniami z realizacji 3 projektów, które zainspirują Was być może do pracy z uczniami, która będzie wspierała ich umiejętności i kompetencje miękkie wykorzystując jednocześnie potencjał intelektualny dziecka.
Warsztat językowy. Monika Borek.
Poziom: 2,5-6 lat
Opis: Dwujęzyczność w obecnych czasach nie jest już dodatkowym atutem, ale wręcz koniecznością, stąd też duże zainteresowanie rodziców przedszkolami i szkołami oferującymi nie tylko naukę języka obcego, ale równoległą realizację programu nauczania w dwóch językach. Czy to jest możliwe? Jak zbudować skuteczny program? Jak podzielić czas? Jakie materiały stworzyć? O czym należy pamiętać, wprowadzając w życie dziecka drugi język na poziomie 3-6, a o czym na poziomie 6-12? Zapraszam do dyskusji, wymiany doświadczeń, materiałów i do aktywnego uczestnictwa. Warsztat prowadzony będzie w języku polskim i angielskim.
Warsztat Rodzina w cyberpułapce. Justyna Józefowicz.
Poziom: Wszyscy
Opis: Gdy dziecko gra na komputerze. Zajęcia praktyczne. Półtoragodzinny warsztat, stanowiący element dwudniowego szkolenia. O czym? O wpływie gier na życie rodzinne i relacje społeczne. Gracz w szkole – o tym, co wspomaga, a co utrudnia relację. O tym, jak pracować z nawykami w kontekście gier O rodzajach gier i co z nich wynika - wpływ poszczególnych gier na funkcjonowanie gracza.